środa, 8 kwietnia 2020

Korzystanie z mediów społecznościowych jako praktyka społeczne różnych pokoleń medialnych

Praca zbiorowa „Korzystanie z mediów społecznościowych jako praktyka społeczne różnych pokoleń medialnych” jest to publikacja powstała w Laboratorium badań medioznawczych Wydziału Dziennikarstwa Informacji i Bibliologi Uniwersytetu Warszawskiego opisując w sposób przekrojowy przedstawia stan współczesny mediów społecznościowych i ich użytkowników. Publikacja ta jest prezentacją wyników projektu badawczego prowadzonego przez naukowców Uniwersytetu Warszawskiego w 2017 roku. Książka składa się z opisu metodologi badań, charakterystyki opisywanych platform social mediów (Facebook, Snapchat) opisu polskich użytkowników Snapchata i Facebooka. Opisywane badania dzielą się na fokusowe i oklugraficzne. Sięgając do pozycji naukowych dotyczących social mediów, często można spotkać się z pewnego rodzaju „odrealnieniem” publikacji od stanu faktycznego świata internetu, które zmienia się dość szybko i wiedza zawarta w takach publikacjach ulega dezaktualizacji. Na szczęście w przypadku opisywanej publikacji sytuacja wygląda inaczej, środowisko użytkowników Facebooka, jak i Snpachata (również funkcjonowanie tych serwisów) opisane jest tu w kompleksowy i rzetelny sposób odnoszący się do najważniejszych zagadnień tematu. Publikacja napisana jest w sposób odpowiednia zarówna dla laika, jak osoby, które interesuje się zagadnieniami social mediów. Publikacja jest dobrym materiałem wyjściowym również na potrzeby komercyjne dla firmy, której działalność np. reklamową.
Celem książki, jest opisanie w sposób naukowy i najpełniejszy zagadnień związanych social mediami Polsce.
Czy autorom książki udało się tego dokonać? Moim zdaniem tak i mimo tego, że książka wydana została w 2018 roku, nadal utrzymuje swoją aktualność.
Publikacja napisana jest przystępnym i zrozumiałem językiem co stanowi niewątpliwą zaletę, zwiększając grupę jej potencjalnych odbiorców.
Czego dowiemy się czytając tą pozycję? Kim jest polski użytkownik Facebooka i Snapchata jak korzysta z tych witryn/aplikacji oraz, jak funkcjonują opisywane wyżej social media.
Czego nie dowiemy się czytając tą pozycję? Pozycja ta nie jest użyteczna dla osób chcących znaleźć informację na temat tego, jak tworzyć materiały w social mediach (konkretnie na znajdziemy tam praktycznych porad) jest to bardziej przegląd poglądowy zagadnień socjologizowano medialnych.

Książkę tą polecam każdemu poszukującemu merytorycznych informacji i danych statystycznych na temat funkcjonowania social mediów w Polsce.
Budowa opisywanej publikacji pozwala na sprawne odlezienie szukanego zagadnienia bądź fragmentu, co jest bez wątpienia plusem publikacji i ułatwia stosowanie jej jako materiał pomocniczy przy innych badaniach.


Patryk Luboiński

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz