Praca zbiorowa „Korzystanie
z mediów społecznościowych jako praktyka społeczne różnych
pokoleń medialnych” jest to publikacja powstała w Laboratorium
badań medioznawczych Wydziału Dziennikarstwa Informacji i
Bibliologi Uniwersytetu Warszawskiego opisując w sposób przekrojowy
przedstawia stan współczesny mediów społecznościowych i ich
użytkowników. Publikacja ta jest prezentacją wyników projektu
badawczego prowadzonego przez naukowców Uniwersytetu Warszawskiego w
2017 roku. Książka składa się z opisu metodologi badań,
charakterystyki opisywanych platform social mediów (Facebook,
Snapchat) opisu polskich użytkowników Snapchata i Facebooka.
Opisywane badania dzielą się na fokusowe i oklugraficzne. Sięgając
do pozycji naukowych dotyczących social mediów, często można
spotkać się z pewnego rodzaju „odrealnieniem” publikacji od
stanu faktycznego świata internetu, które zmienia się dość
szybko i wiedza zawarta w takach publikacjach ulega dezaktualizacji.
Na szczęście w przypadku opisywanej publikacji sytuacja wygląda
inaczej, środowisko użytkowników Facebooka, jak i Snpachata
(również funkcjonowanie tych serwisów) opisane jest tu w
kompleksowy i rzetelny sposób odnoszący się do najważniejszych
zagadnień tematu. Publikacja napisana jest w sposób odpowiednia
zarówna dla laika, jak osoby, które interesuje się zagadnieniami
social mediów. Publikacja jest dobrym materiałem wyjściowym
również na potrzeby komercyjne dla firmy, której działalność
np. reklamową.
Celem książki, jest opisanie
w sposób naukowy i najpełniejszy zagadnień związanych social
mediami Polsce.
Czy autorom książki udało
się tego dokonać? Moim zdaniem tak i mimo tego, że książka
wydana została w 2018 roku, nadal utrzymuje swoją aktualność.
Publikacja napisana jest
przystępnym i zrozumiałem językiem co stanowi niewątpliwą
zaletę, zwiększając grupę jej potencjalnych odbiorców.
Czego dowiemy się czytając
tą pozycję? Kim jest polski użytkownik Facebooka i Snapchata jak
korzysta z tych witryn/aplikacji oraz, jak funkcjonują opisywane
wyżej social media.
Czego nie dowiemy się
czytając tą pozycję? Pozycja ta nie jest użyteczna dla osób
chcących znaleźć informację na temat tego, jak tworzyć materiały
w social mediach (konkretnie na znajdziemy tam praktycznych porad)
jest to bardziej przegląd poglądowy zagadnień socjologizowano
medialnych.
Książkę tą polecam każdemu poszukującemu merytorycznych informacji i danych statystycznych na temat funkcjonowania social mediów w Polsce.
Budowa opisywanej publikacji
pozwala na sprawne odlezienie szukanego zagadnienia bądź fragmentu,
co jest bez wątpienia plusem publikacji i ułatwia stosowanie jej
jako materiał pomocniczy przy innych badaniach.
Patryk Luboiński
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz